Monday, May 24, 2010

Season 2 Ep. 1 : Persediaan

23 hb Mei 2010, merupakan Ahad yang sangat sunyi.
Tetapi bukan yang paling sunyi.


Asasi UIA, UiTM, UM dan sebagainya.


Rata-rata sudahpun mendaftarkan diri mereka di institusi-institusi pengajian awam pada hari ini.


Habislah tawa hilai esakan mereka tiada lagi di Facebook.
Ok, ada Celcom SMS, ada WiFi, ada CC...

Cuma tidak sekerap dulu lagi.


.

Berkenaan saya pula, saya akan mula menyambung pengajian semula pada 4hb Julai ini di Kolej INTEC, Shah Alam.
Saya akan mengikuti kursus Australian Matriculation atau lebih dikenali sebagai


AUSMAT



AUSMAT merupakan kursus persediaan bagi melanjutkan pelajaran di peringkat Ijazah di Australia dan New Zealand khususnya, tetapi masih diterima di negara-negara lain seperti di UK, US, Canada dan sekitar Eropah. Alah, seperti program Matrikulasi KPM juga lah...


Pada mulanya saya menganggap program persediaan ini seperti biasa-biasa sahaja.
Tapi sangkaan saya meleset apabila saya melakukan pencarian di Google untuk AUSMAT.


Di forum-forum, ramai mengatakan AUSMAT merupakan kursus persediaan yang paling mencabar dan susah. *gulp*


Tambahan lagi, tempoh pengajian yang 1.5 tahun itu sangat stressful.
Yang dapat saya korek, untuk final 50% markah diambil daripada assessment(test, assignment, quiz etc) dan selebihnya dari peperiksaan bertulis. *gulp*


Selain itu, markah TER minimum untuk kemasukan universiti di New Zealand untuk kursus berkaitan perubatan ialah 99.
TER stands for Tertiary Entrance Rank. Lebih kurang seperti merit point untuk kemasukan ke IPTA. Berdasarkan senior saya, mereka sendiri "blur" dengan cara pengiraannya. *gulp*
"TER = tertiary entrance rank. nk terang cmna dorg count TER pon susah cuz ktorg sniri pon still BLUR. " - Shamiza Amira.



Saya juga telah mengkaji tentang peluang belajar Perubatan di NZ. Saya sedikit terkilan kerana hanya terdapat 2 buah universiti di sana yang menawarkan Perubatan.
University of Auckland and University of Otago.
Cara kemasukannya juga agak sukar kerana perlu temuduga dan perlu bertahan di tahun pertama. *gulp*


Lebih menakutkan apabila saya terima komen-komen seperti ini di Facebook dan blog.


"tanak takutkn mokhzani, tp few years bck, there were few studs taking ausmat (dentistry) if im not mistaken la. dorg passed d TER, tp x dpt tmpat kt U. cuz at dat time U nk 99."
- Shamiza Amira, senior saya di SMK Dato Onn Butterworth.



"Aus mat huh? Heard aus mat is like dragging yourself to the slaughterhouse (exaggeration if you will)."
- Ida Ruhidiba, bekas guru Bahasa Inggeris saya di SMSTSP.



"saje nk menakutkan ko..
org cakap, ausmat tu payah, lagi payah dari a level.. :P"
- Afiq Fadhli, ex-opponent during Kuiz Pengguna.



*gulp* lagi




Okeh. Setelah saya puas menelan air liur yang rasanya payau itu, saya terjumpa pula akan kata-kata ini daripada bekas lepasan AUSMAT.

"saya baru tamat pengajian AUSMAT yang memang mencabar kekuatan mental. konklusinya,

senang kalau berusaha.
susah kalau ambil sambil lewa.

senang kalau siap assignment di awal waktu
susah kalau last minute baru terkejar-kejar nak buat

senang kalau rajin buat latihan dan exercise
susah kalau asyik tunggu kerja dari lecturer (tu pon x siap buat)

senang kalau sama2 tolong menolong
susah kalau study sorang2"



"Ausmat ni.. kalau belajar rajin-rajin, pandai urus masa semua - insyaAllah takde masalah. Kalau nak kata tak boleh score, tipu lah, ramai je kawan-kawan lain dapat TER lebih dari 95. Berlambak-lambak.

Dari segi syllabus pembelajaran pun, Ausmat tak detail sangat kalau nak compare dengan ALevel. Saya dulu enjoy je amik Ausmat, sebab sy jenis tak suka stress2 sangat. Tapi sebab result test tak memberangsangkan, biasa la kalau ada mood swing sehari dua."




Guru juga turut memberikan ransangan...

"In any case, nothing in this world is easy isn't it? Just make sure that you're consistent in your studies. This is no spm. You work hard now and you will taste the sweet victory of your labourous effort in years to come."
- Ida Ruhidiba


Walaupun terima juga provokasi daripada orang lain, saya percaya

through provocation we learn.







__________

Good Luck for all Asasian friends who registered this Sunday. You all will always be in my doa.

5 comments:

myzara said...

setuju ngan one of comments above.
yg paling penting ialah time management.
mmg Ausmat stressful, loaded ngn assingments.
tp once you pandai urus masa, everyhtings gonna be fine!

& one more, Ausmat needs us not to study alone. help each other.

cuz more or less, markah kita akan mempengaruhi TER satu sama lain.

adwin H said...

aku juga ada baca di recom, keputusan overall batch boleh mempengaruhi TER kita. jadi memang perlu bantu membantu.

harap2 aku, ko, kawan-kawan semua bertahan hingga berjaya, insyaAllah

Afiq Fadhli said...

haha, MEP pon berlambak-lambak assignment.. :(

Anonymous said...

sama-samala kita berusaha....saya pun akan mengikuti kursus AUSMAT...huhuhu takutnya

HH said...

yeah, bakal doktor! semoga berjaya! :D