Wednesday, June 9, 2010

Season 2 Ep.9 : Guru? Saya?


Seperti yang saya post-kan di laman profil Facebook saya,
ya, saya akan menjadi seorang tutor mengajar kelas tambahan Matematik untuk sehari kepada pelajar-pelajar yang akan mengambil UPSR tahun ini.

Hal ini terjadi sebab mak saya minta tolong saya ajarkan dan tunjukkan kepada pelajarnya cara menjawab soalan matematik. Selain itu, dengan resume saya yang kononnya sedikit memuaskan itu, saya juga diminta untuk memberikan inspirasi kepada pelajar-pelajar tersebut. Chewah...


Jadi, pergilah saya ke SK Kuala Muda pagi tadi, untuk membantu mak saya. Saya diberi peluang untuk mengajar set yang kategori Cemerlang. Tak ramai, 11 orang je. Mereka ini rata-rata dapat A dan B untuk Matematik.

Macam biasa, seperti newbie, tak kisahlah pelajar ke, guru ke, guru pelatih ke, peserta orientasi ke mesti akan diminta untuk perkenalkan diri. Jadi saya ceritakan lah serba sedikit mengenai latar belakang. :D

Ok, lepas selesai sesi kenal mengenal, maka bermula lah sesi pengajaran. Sesi pertama; buat sama-sama. Kami mulakan dgn kertas 2, yang kena tunjuk jalan kira tu... Ceh, tak ubah format sejak dulu ke?

Macam biasa, dalam kelas tipikal sekolah rendah, kalau kelas depan, akan ada golongan ni:


suka diam dan pemalu

suka tunjuk bagus walau tak bagus
suka tunjuk bagus dan memang bagus

suka merendah diri walaupun bagus

suka sembang

nakal

boys like girls, girls likes boys.

Dan macam-macam lagi.



Apa-apapun, itu cara mereka.

Dan sesi pembelajaran terus bermula. Kalau dah cikgu, memang suka bertanya. Nak tau juga sama ada mereka faham perkara yang kita ajarkan. Dan seperti biasa, cukup susah hendak keluar dari mulut soalan. Malu agaknya...

Kemudian, bersambung pula sesi ke dua. Saya berikan mereka latihan, buat sendiri, tanya jika tak faham. Tipikal gila kan?

Dan saya tak sangka pula begitu banyak datang tanya soalan. Haih. Jenuh menerangkan.

Setelah habis check jawapan, saya beri komen tentang tahap penguasaan mereka dalam menjawab kertas Matematik. Rata-rata masih lemah dalam segi asas. Uiceh, pandai lak mengomen... takdelah, kalau tak bagitau camne kan...

______________________________

Kesimpulannya


I think I did well today. But certainly it's not my thing.


Teaching is not about knowledge, it's about attitude.

Salute to all teachers~

1 comment:

sudu said...

yeah.. gotta hav the passion for teaching. :)